Som en udløber af Technucation-projektet har Gladsaxe Kommune ønsket at indgå i samarbejde med UCC, Metropol og IUP, Aarhus Universitet, i et kollaborativt udviklingsprojekt: X-changery.
Projektet vedrører Søborg skole og Gladsaxe hjemmepleje.
I dette projekt har lærere og pædagoger ved Søborg Skole og sygeplejersker i hjemmeplejen i Gladsaxe deltaget i sygeplejefaglige, pædagogiske og didaktiske refleksioner om teknologiforståelse sammen med forskergruppen fra Technucations forskningsprojekt.
Med udgangspunkt i hverdagens situerede praksisser har vi sammen arbejdet med Technucations teori i de lokale læringsrum i Gladsaxe Kommune, hvor fokus har været på aktiv refleksion over forbindelser mellem teknologi, professionspraksis og synlig læring.
I samarbejde med Gladsaxe Kommune har Technucation gennemført et X-changery forløb på Søborg skole.
Formålet med samarbejdet har været at afprøve TEKU-modellen i praksis og dermed igangsætte en forandringsproces med teknologiforståelse som omdrejningspunkt, hvor:
Dette er sket ved at afholde læringslaboratorier med skolens personale.
Personalegruppen blev opdelt i fire faggrupper: Pædagogfaglig, matematikfaglig, danskfaglig og specialpædagogisk.
Hver gruppe har gennemført to læringslaboratorier af i alt seks timers varighed med ca. to måneders mellemrum, og der er dermed blevet gennemført i alt otte læringslaboratorier.
Disse læringslaboratorier blev udviklet i samarbejde med repræsentanter fra skolens personale.
Forløbet tog udgangspunkt i brugen af iPad i skolen, idet der i september 2014 blev uddelt iPads til alle elever og skolepersonale i Gladsaxe Kommune.
Da X-changery havde sin spæde opstart allerede i maj 2014, har vi her haft en helt unik mulighed for at følge ændringen på skolen.
Til trods for at dette skoleår har budt på mange andre udfordringer for skolens personale, har forløbet været frugtbart. Der har været mange spændende diskussioner og refleksioner, og forløbet har medvirket til at skabe et rum og et sprog til vidensdeling og refleksion om brug af teknologier på skolen.
Ligesom på skolen er der blevet afholdt læringslaboratorier med hjemmesygeplejerskerne.
Alle hjemmesygeplejersker i kommunen har været involveret i projektet.
Der blev afholdt to læringslaboratorier for hjemmesygeplejerskerne af 6 timers varighed med ca. to måneders mellemrum og igangsat eksperimenter mellem de to læringslaboratorier, som hjemmesygeplejerskerne skulle arbejde med fra læringslaboratorium 1 til læringslaboratorium 2.
Ved de to læringslaboratorier blev der arbejdet med:
Gennem hele projektforløbet fra august 2014 til marts 2015 havde forskergruppen et tæt samarbejde med tre hjemmesygeplejersker, der var involveret i projektet som ambassadører, og med lederen af hjemmesygeplejen.
I hjemmeplejen havde man haft iPad i godt et år, da X-changery projektet blev igangsat.
Forskergruppen har sammen med hjemmesygeplejerskerne haft fokus på hjemmesygeplejerskernes brug af iPad ude hos borgerne, og på denne måde haft fokus på iPads i arbejdslivet og de udfordringer, det har givet.
Som et særligt interventionsprojekt har TEKU-modellen været introduceret for hjemmesygeplejerskerne, som en støtte i arbejdet med de nye redskaber.
Læringslaboratorierne har haft til formål at sætte fokus på hjemmesygeplejerskernes teknologiforståelse, og herigennem give dem et refleksionsredskab til at opnå en aktiv teknologiforståelse i deres anvendelse af iPad ude hos borgerne.
Vi kan på baggrund af de første analyser af datamaterialet konkludere, at hjemmesygeplejerskerne har opnået udbytte af X-changery inden for følgende områder: